preloader

Новини садка

22814270_1505627022858565_1762304539043324043_n 90x80
429630687_916759979985926_6075849345590860314_n 90x80
background 7621381_1280 90x80

Піскотерапія

Хто з нас не любив у дитинстві будувати замки з піску та цілий день копати ямки коло водоймища? Довго будувати, потім трощити, потім знову створювати фантастичні вежі? 

Для більшості дітей – це захоплююче дозвілля, та й деякі дорослі обожнюють возитися з піском. Однак забавні пісочні вироби – не тільки веселе проведення часу, але і важливий терапевтичний процес, який використовують психологи та педагоги у роботі з дітьми. Що таке піскотерапія та чим вона корисна?

Що таке піскотерапія для дітей

Піскотерапія у широкому сенсі слова – це робота з піском, метою якої є корекція патологічних станів дитини. Це можуть бути моторні проблеми, мовні дефекти, негативні переживання, стреси, істерики і т.д. – тобто як соматичні, так і психологічні труднощі. 

Тому заняття та ігри бувають різними:

  • сюжетно-рольові ігри;
  • проектні ігри у спеціальній пісочниці під керівництвом педагога;
  • анімаційна пісочна робота на столі з підсвічуванням;
  • створення зображень на ватмані, поєднання піску з крупами – наприклад, рисом, гречкою – або намистинами;
  • конструювання формочок (пасочок), ліплення з кінетичного піску;
  • дидактичні (навчальні) ігри – малювання пальчиками або паличками цифр, фігур на піску тощо.

Завдання піскотерапевтичних занять:

  • ігрове – навчити дитину навичкам взаємодії у групі, розкрити творчий потенціал, порадувати забавною грою або сюжетом;
  • емоційно-психологічне – стабілізувати емоційний стан дитини, знизити вплив негативного досвіду та переживань, позбавити від агресії (аутоагресії), навчити спілкуватися з іншими людьми у процесі терапії, знизити сором’язливість, підвищити самооцінку, мотивувати на успіх;
  • сенсомоторна – підвищити рівень сприйняття (тактильне, зорове, просторове), розвинути дрібну моторику;
  • мовне – збагатити словниковий запас дитини в процесі гри, підвищити мовну активність;
  • естетичне – допомогти малюкові проявити творчий потенціал, розкритися з нової сторони та пізнати себе краще. 

Однак пісочна терапія для дітей в залежності від цілей занять буває або психотерапевтичною, або арт-терапевтичною сесією. Так, якщо дитина потребує психодіагностики або опрацювання серйозного травматичного досвіду, тоді працюють в юнгианскій пісочниці або використовують будь-який інший інструмент, але під чітким керівництвом та наглядом професіонала. В інших випадках – для загального розвитку або групових корекційних занять у дитячих садках і розвивальних клубах – використовується арт-терапія піском, допоміжна методологія при роботі з дітьми з особливостями розвитку (РАС, СДУГ, ЗПР, ЗРР тощо).

Вплив піскотерапіі на дитину

Діти обожнюють ігри з піском, і цьому є пояснення. Справа в тому, що заняття з піском для дошкільнят активізують не тільки фізичні (моторні) функції, але і мозкову діяльність. Тому педіатри всього світу рекомендують ігри з піском або іншими матеріалами самим маленьким діткам, адже від того, наскільки розвинені пальчики, залежить подальший психоемоційний та інтелектуальний розвиток. Піскотерапія розвиває моторику, підвищує точність рухів, сенсорно насичує та масажує ручки малюка. 

Для домашніх занять з піском або захоплюючих будівель чарівних замків у пісочниці показань не потрібно. Однак існують стани, при яких фахівці наполегливо рекомендують піскотерапію в якості основного чи допоміжного методу вирішення проблеми. 

Показання для проведення курсу піскотерапіі:

  • психологічні травми;
  • негативна домашня обстановка (після насильства, при розлученнях);
  • порушення поведінки та адаптації (при синдромі дефіциту уваги та гіперактивності піскотерапія не рекомендована!);
  • затримки психомовного розвитку;
  • страхи, енурез, нав’язливі стани (після консультації з психіатром);
  • труднощі комунікації.

Незважаючи на те, що піскотерапія (як арт-терапія) підходить для дітей будь-якого віку і навіть підлітків, а також працювати можна як індивідуально, так і в групах, до проведення занять все ж є протипоказання:

Піскотерапія в ДНЗ вважається універсальним методом впливу на психічні, психологічні та моторні функції організму. Але головною перевагою методики є те, що вона підходить в якості інструменту для нерозмовляючих або з серйозними мовними затримками дітей. Також піскотерапія – відмінний інструмент для корекції та діагностики невмотивованих діток, які не хочуть займатися або вирішувати свою проблему (спеціальними техніками педагог допомагає включитися в заняття навіть таким). 

Заняття з піском для дітей

Для проведення заняття з піском потрібен сам пісок і додаткове обладнання. Якщо це арт-терапевтичні заняття, знадобляться аркуші паперу, клей, гілочки, крупи, тканини і т.д. У разі ж психотерапевтичної сесії, потрібен дерев’яний або пластмасовий ящик з піском, вода (часом в ході роботи потрібно змінити стан і працювати вологим матеріалом) і фігурки – люди, предмети побуту, тварини, птахи, дерева, квіти, продукти харчування, посуд, елементи декору та меблі, камінчики, ракушки, транспорт тощо. Ці об’єкти повинні максимально бути схожим на реальні, адже в роботі на них малюк переносить свої переживання і проблеми. 

Технік та ігор з піском – безліч, і всі розвиваючі заняття проводяться з урахуванням індивідуальних потреб і цілей корекції. Наприклад, заняття з кінетичним піском в дитячому саду більше підходять для приміщень, а зі звичайним можна грати у дворі.

Також батькам слід пам’ятати, що проводити психотерапевтичну сесію має право тільки сертифікований фахівець. В іншому випадку при «домашніх сеансах», можна серйозно нашкодити психіці дитини. А ось невигадливі пісочні ігри на пляжі або на дитячому майданчику дуже корисні як нормотиповим, так і малюкам з особливостями розвитку. 

Comments are closed