preloader

Новини садка

22814270_1505627022858565_1762304539043324043_n 90x80
429630687_916759979985926_6075849345590860314_n 90x80
background 7621381_1280 90x80

Затримка мовного розвитку у дітей 3 років

На жаль, деякі батьки помилково вважають, що до 3-х років займатися розвитком мовленнєвих навичок дитини не варто, й малюк заговорить самостійно. Подібне посилання підкріплюється модними «педагогічними» течіями, коли батьки не впливають на розвиток дитини, а лише спостерігають. Деяким педіатрам теж не хочеться возитися з черговою проблемою, яка нехай і з малою часткою ймовірності, але може вирішиться сама по собі. Звичайно, якщо в родині хтось із батьків заговорив пізно, то велика ймовірність, що дитина теж це зробить пізно. Але така генетична особливість в статистиці затримок мовного розвитку займає настільки малий відсоток, що сидіти та чекати дива – злочин. 

Норми мовного розвитку у дитини 3-х років

Для розуміння, що з дитиною щось не так, потрібно знати про загальні вікові норми мовленнєвого розвитку 3-річних малюків: 

  • активне поповнення словникового запасу та потреба в спілкуванні з дорослими та дітьми;
  • дитина легко та з радістю виконує дворівневі завдання («постав чашку та підійди до мами»);
  • малюк звертається з проханнями до дорослих, розуміє звернену мову;
  • мова супроводжується жестами та мімікою;
  • дитина правильно вимовляє голосні та приголосні звуки, граматично коректно вибудовує слова в реченні – змінює закінчення, використовує прислівники та займенники «по ділу»;
  • вимовляє фрази, вживаючи різні частини мови (вже не «дати пити», а «мама, я хочу попити води»);
  • словниковий запас – близько 1 000 слів.

Директор дитячого садка для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» Наталія Стручек закликає батьків бути пильними, цікавитися нормами розвитку та порівнювати дані з показниками своїх дітей: «Зараз чомусь вважають, що 3-річний «мовчун» – це норма. Але медики б’ють на сполох, адже в такому віці дитина повинна розмовляти цілими фразами, а не відмовчуватися».

Якщо малюк 3-х років не демонструє вікових норм мовленнєвого розвитку – це привід терміново звернутися до лікаря для розуміння причин затримки та тактики втручання. 

Як виглядає затримка мовленнєвого розвитку в 3 роки

Річ у тім, що в Україні затримку мовленнєвого розвитку ставлять у 3 роки. Але цей діагноз не трапляється «раптом і зненацька», адже мова у дитини починає формуватися з народження, а перші ознаки проблеми уважні батьки можуть помітити навіть у 1 рік. Тому до лікаря слід звертатися не в 3 роки, коли проблема очевидна та складна для лікування, а в 1 рік або у 2 роки хоча б для профілактики, якщо видимих причин для занепокоєння у батьків немає.

Що спостерігають батьки при ЗМР у 3 роки:

  • дитина не вимовляє ні слова, для спілкування використовує жести і звуки;
  • дитина не може скласти речення з декількох фраз, а вимовляє лише прості фрази;
  • голосні та приголосні звуки промовляє неправильно;
  • серйозно спотворює граматичну структуру мови;
  • не промовляє нові слова, словниковий запас бідний та складається з базових слів, відсутнє мовне наслідування;
  • занадто швидкий чи повільний темп мовлення;
  • не прагне до спілкування з людьми;
  • не просить про допомогу та не висловлює словами невдоволення;
  • не говорить про себе у першій особі («я хочу», «я втомився» і т.д.);
  • не може розповісти короткий віршик або переказати зміст почутої історії;
  • не знає своє ім’я та прізвище, як звуть батьків.

Як корегувати ЗМР

Затримка мовного розвитку у дітей 3 років – складний діагноз, що вимагає ретельного обстеження дитини на виявлення первинних захворювань, симптомом яких і є ЗМР. Для цього потрібно звернутися до дитячого невролога, побувати у психіатра, отоларинголога, логопеда та психолога – фахівці зроблять висновок та нададуть рекомендації для терапії. 

Корекція затримки мовного розвитку у 3 роки вимагає комплексного та ступеневого підходу, комунікації між різними фахівцями, адже навіть золотий логопед не допоможе дитині заговорити при наявності серйозних порушень щелепно-мовленнєвої мускулатури, наприклад, або патологій роботи головного мозку. Тому спочатку лікуємо причину – потім розбираємося з наслідком, адже ЗМР – це завжди наслідок.

Для терапії ЗМР використовують лікарські препарати, що впливають на активацію ділянок головного мозку, центральну та периферичну нервову систему і т.д. Часто призначають магнітотерапію, сеанси Томатіс, електрорефлексотерапію в якості допоміжних інструментів лікування. 

Без занять з логопедом і психологом не обійтися: перший «поставить» правильну мову, другий допоможе підвищити рівень психічного розвитку дитини. Для цього психолог проводить розвивальні заняття для дітей зі ЗМР, використовуючи елементи ігрової, музичної, арт-терапії, пальчикові ігри, роботу з піском тощо. Але батькам потрібно пам’ятати, що методики не дадуть результату, якщо рекомендацій фахівців не дотримуються та з дитиною не займаються вдома. 

У дитячому садку «Дитина з майбутнім» представлено комплекс послуг по роботі з дітьми з ЗМР вже з 1 року. З питань корекції ЗМР, а також за консультацією звертайтеся до професіоналів.

Comments are closed