preloader

Новини садка

22814270_1505627022858565_1762304539043324043_n 90x80
429630687_916759979985926_6075849345590860314_n 90x80
background 7621381_1280 90x80

Арт-терапія для дітей

арт терапіяПідходів та інструментів для роботи з дітьми з різними ментальними порушеннями величезна кількість – починаючи від науково доведених, закінчуючи експериментальними і «народними». Для батьків, у яких дитина страждає на розлад, будь-яка техніка, яка обіцяє результат, прийнятна. 

Тому так важливо акцентувати увагу на інструментах допомоги дитині з особливостями розвитку, які довели ефективність і визнані медичним співтовариством. До таких інструментів відносять арт-терапевтичну роботу. Це допоміжний інструмент, котрий зарекомендував себе як дієвий засіб в процесі корекції розладів. До того ж, не тільки цілющий, але і дуже приємний!

Що таке арт-терапія для дітей

Арт-терапія – захоплююча та водночас надзвичайно корисна терапевтична діяльність, спрямована на гармонізацію внутрішніх психологічних процесів і навколишнього середовища через творче самовираження дитини. Простими словами, арт-терапія – це творча діяльність, метою якої є поліпшення стану дитини з розладом. 

Однак арт-терапія для дітей з обмеженими можливостями – це не хаотичний процес, а структурована діяльність – робота проводиться за чітким планом, завданням з урахуванням стану дитини та цілей арт-терапії. Тому вибір виду діяльності проводиться з урахуванням наступного:

  • вік дитини та її психофізіологічні можливості (нанизувати намистинки на ниточку 2-річному малюкові з серйозною затримкою розвитку дрібної моторики менш ефективно, ніж починати заняття з малювання пальчиковими фарбами на великому аркуші);
  • індивідуальних переваг і схильностей дитини (якщо малюк любить ліпити з пластиліну або сортувати гудзики, це можна легко використовувати в різних видах роботи, адже малюкові буде цікаво);
  • специфіки впливу кожного виду арт-терапії на стан дитини;
  • глобальних цілей корекції – зменшити тривожність, розвинути моторику, поліпшити настрій або навчити працювати у групі;
  • кваліфікації та майстерності педагога, який підбирає найкращий інструмент для конкретної дитини. 

Арт-терапія у роботі з дітьми вважається дуже м’яким і «толерантним» терапевтичним інструментом, у якого немає протипоказань (при правильному виборі виду роботи, звичайно). До нього вдаються люди різного віку та станів, отримуючи в процесі «лікувальної» творчості насолоду й умиротворення. Арт-терапія прекрасно справляється з виходом накопичених емоцій, заспокоює, допомагає зрозуміти почуття та емоції, дає відмінний психодіагностичний матеріал і розвиває потенціал особистості.  

Арт-терапія використовується як окремий вид втручання, так і в колаборації з іншими засобами – медикаментозним лікуванням, психотерапією, логопедичній роботі тощо. Найбільшу ефективність демонструє комплексний підхід, адже арт-терапія є нехай і дуже ефективним, але все ж допоміжним корекційним інструментом. 

Методи арт-терапії у роботі з дітьми

Як же працює арт-терапія, методики для дітей? Які вправи по арт-терапії для дітей існують? Що «входить» до переліку творчої діяльності і як її організувати, щоб вона стала не просто уроком малювання або ліплення, а терапевтичною активністю? 

Арт-терапія, як засіб впливу різними видами мистецтва на людину, ділиться на види:

  1. Ізотерапія – терапевтична робота з малюнком, в основі якої лежить принцип впливу кольору на психіку. Так, працюючи з певним кольором, можна аналізувати психологічний стан дитини та згодом коригувати емоційний фон. Робота буває індивідуальна та групова, по чітко заданими правилами або малюнок спонтанний. 
  2. Музична терапія – вплив музики на психічний стан дитини. Різна музика по-різному впливає на малюка, викликаючи різні біохімічні зміни організму. Так, мажорні мелодії викликають відчуття легкості, мінорні, навпаки, стимулюють тривожність і смуток. І останні вкрай важливі, бо «звільняють» накопичений негатив. 
  3. Терапевтична гра – дитина навчається взаємодії з оточуючими і кращому розумінню себе не директивами педагога, а у процесі ігрової комунікації. Ігрові техніки арт-терапії в роботі з дітьми вважаються найефективнішими. 
  4. Казкотерапія – незвичайний, але ефективний терапевтичний інструмент. Базується на виникненні зв’язку між вигаданим світом казки і реальністю. Особливістю психіки дитини є те, що казка для малюка – це справжній світ, тому педагоги та психологи часто «закладають» у казку ситуації, образ мислення і поведінку героїв, які формують у дитині необхідні якості. 
  5. Піскотерапія – корекція поведінки та стану за допомогою різних видів роботи з піском. Це може бути директивна або недирективна гра фігурками на полі, малювання на вологому або сухому піску тощо. Ефективність методу базується на благотворній дії піску на дрібну моторику, відповідно, поліпшуються когнітивні та психічні функції організму. 
  6. Фототерапія – робота з психофізикою за допомогою фото зображень різної спрямованості – природні об’єкти, емоції людей і т.д.
  7. Імаготерапія – театральна активність, активізує уяву, знаково-символічне сприйняття, увагу, соціальну взаємодію. 

Крім перерахованих варіантів, існують й інші – наприклад, акватерапія і навіть сімейна творчість як арт-терапія. Групові вправи для дітей (з батьками, братами чи сестрами) сприяють поліпшенню відносин і комунікації між членами сім’ї. Яким би видом арт-терапії дитина не займалася, головне, правильно підібраний вид творчості, який призведе до запланованого результату. Проте арт-терапевтичний результат, зокрема з аутичними дітьми, це, скоріше, постійний процес видимих поліпшень, а не якась конкретна точка. 

Арт-терапія з дітьми-аутистами

Арт-терапія з аутичними дітьми особливо ефективна, так як впливає на безліч сфер одночасно:

  • розвиток образного мислення, фантазії, що вкрай корисно для «особливих» дітей;
  • підвищення рівня соціальної взаємодії – аутичні діти вчаться співпрацювати в групах, допомагати один одному, відгукуватися і розуміти;
  • поліпшення мовних навичок, вміння виражати себе через рух і міміку;
  • розвиток моторики, навчання цільового використання предметів;
  • зниження частоти істерик, стану тривоги і стресу тощо.

Незамінна арт-терапія для дітей з порушеннями мови, адже сприяє розвитку «мовних» ділянок мозку. Арт-терапія для дітей з ОМЗ (діти з обмеженими можливостями здоров’я) часто просто незамінна, адже допомоги від держави практично ніякої, а для творчості підійдуть майже будь-які підручні матеріали. Арт-терапія з тривожними дітьми, істеричними та дуже вразливими малюками допомагає знизити внутрішню напругу і повернутися швидко в норму. 

Так, в дитячому саду для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» заняття проводяться у вигляді продуктивної діяльності – перетворення вихідного матеріалу у конкретний об’єкт. Це і малювання, ліплення з глини або пластиліну, мозаїка, вироби, аплікації тощо. При систематичному підході та, головне, з урахуванням інтересів конкретної дитини (допомогти педагогу може спеціальний інтерес маленького аутиста) результати впливу не змусять на себе довго чекати. 

Арт-терапія для дітей з ЗПР

Арт-терапевтичне втручання при корекції дітей із затримкою психічного розвитку (ЗПР) показано у всіх випадках. Якщо у малюка є відставання, то творчість допоможе розвинути сильні сторони дитини відповідно до віку і «дорозвити» слабкі області. 

Форми терапії для дітей без статусу або арт-терапія для дітей-інвалідів орієнтовані на особистість дитини, виявляючи його індивідуальні якості, здібності і поступово «знімаючи» затримку. Однак найкраще «заходять» таким діткам ігро- і казкотерапія. 

Арт-терапія для дітей з ЗПР особливо ефективна в ігровій формі, адже подібне втручання набагато швидше впливає на формування і становлення особистості дитини й, отже, активізації «запізнілих» процесів діагнозу малюка. Відбувається це за допомогою взаємодії дитини як з групою дітей, так і з педагогом. Малюк вчиться речей, які раніше були недоступні – спілкуванню, правилам, повазі до інших, постановці цілей і досягненню результатів, прийняттю та розумінню себе та оточуючих. Ігротерапія буває:

  • директивна (правила та рамки встановлює педагог); 
  • недирективна (малюк самостійно розкривається у грі);
  • змішана арт-терапія (малювання для дітей або інший вид заснований на свободі вираження поглядів дитини при мінімальному впливі педагога). 

Казкотерапія навчає необхідним навичкам за допомогою наслідування головному герою казки або спільного пошуку вирішення виниклої проблеми, що сприяє швидкому психічному та соціальному розвитку дитини. 

Батькам слід пам’ятати, що дитині з ЗПР підходять й інші варіанти творчої діяльності. І важливо підібрати те, що підходить і подобається дитині, а не описаний у книзі або сусідкою.

Арт-терапія для дітей раннього віку

Арт-терапія дітей та підлітків має унікальну здатність розвивати дитину не за допомогою академічних директив, а у формі творчих занять, коли дитина і не здогадується про корекцію. Особливо цей момент важливий для діток молодшого віку та немовних малюків, які не можуть проговорити проблему. Так, якщо маленька дитина:

  • погано спить та їсть; 
  • вередує, істерить;
  • переживає стресову ситуацію у сім’ї (переїзд, розлучення тощо.);
  • страждає на РАС, СДУГ, ЗПР й інші розлади;
  • або батьки хотіли б продіагностувати малюка – інструменти арт-терапії підійдуть як найкраще. 

Арт-терапія для дітей молодшого дошкільного віку

Це не тільки цікава творча діяльність, але й сенсорна стимуляція – чіпаємо, нюхаємо, бачимо, чуємо і т.д. – все це сприяє всебічному розвитку відчуттів. 

Арт-терапія – така активність, яка підійде діткам будь-якого віку. Адже творчих інструментів безліч – малюки радісно граються з піском або пальчиковими фарбами, арт-терапія для дітей 5-6 років – це дивовижні вироби або захоплюючий світ казки. 

Таким чином, «лікувальна творчість» – незамінний метод корекції різних розладів і станів, який довів ефективність і тривалий результат впливу, що радує та захоплює дітей.

Comments are closed