+38 050 352 90 97
м. Київ, вул. Героїв Севастополя, 41
Ліцензія

Лікування аутизму у дітей

Медики розводять руками, адже ліки від аутизму не винайшли. Представники альтернативних методів лікування пропонують чарівні пігулки і зілля, які стан «як рукою знімають». Знайомі радять прийняти як є і не мучитися. Як же бути батькам, улюбленому чаду яких діагностували розлад? Пустити все на самоплив або боротися? Якщо боротися, то до чого це призведе?

Аутизм у дітей

Розлад аутистичного спектру (РАС), або аутизм - це порушення функціонування головного мозку, внаслідок чого у дитини відзначається дефіцит соціальних і емоційних навичок. Діти з аутизмом не можуть будувати відносини з іншими дітьми, висловлювати почуття і бажання, проявляти емпатію і включитися в колектив. Аутизм у дітей проявляється по-різному і в різний час, тому виділяють наступні види розлади:

  • ранній дитячий аутизм (РДА), який проявляється до 3-х років;
  • синдром Ретта характеризується стрімким спадом у розвитку після півтора років переважно у дівчаток;
  • синдром Аспергера - розлад аутистичного спектру, яке діагностують після 3-х років;
  • атиповий аутизм, симптоми якого проявляються в предшкольном і шкільному віці.

Незалежно від віку, в якому поставлено діагноз «аутизм», у дітей симптоматика розлади в тій чи іншій мірі зберігається все життя. Звідки ж береться ця напасть?

Причини аутизму у дітей

Конкретної причини аутизму у дітей немає. На думку деяких, стан викликають щеплення. Така точка зору з'явилася після публікації роботи Ендрю Уейкфілда в кінці 90-х. Медик назвав вакцину КПК (кір, краснуха, паротит) причиною виникнення аутизму у 12 протестованих їм дітей. Робота була опублікована у виданні The Lancet, де Вейкфілд доводив, що між появою розлади і вакцинацією існує зв'язок. Результати дослідження швидко поширили ЗМІ, породивши тривогу батьків за дітей і виникнення проти щеплень руху.

Але в 2010 році вчені з Данії, дослідивши 657 461 аутиста протягом 10 років, спростували твердження Уейкфілда, а медичне співтовариство звинуватило доктора в шарлатанство і підтасовуванні фактів. Він був позбавлений права вести медичну діяльність, а роботу в виданні відкликали.

Вчені стверджують, що аутизм - вроджене стан, який виник в результаті генних модифікацій. Тобто, народитися здоровою і «підхопити» аутизм як застуду на вулиці не можна.

Однак медичне співтовариство називає ряд чинників, що підвищують ризик народження дитини з аутизмом:

  • вік - чим старше батьки, тим вище шанс народження малюка з РАС;
  • аутизм в сім'ї - якщо родич або старша дитина страждає на аутизм, то ймовірність народження дитини з РАС збільшується;
  • важкі хвороби матері під час виношування дитини;
  • ДЦП (дитячий церебральний параліч).

Фактори ризику не гарантують народження дитини з аутизмом, а лише вказують на статистичні дані і тенденції. Однак ні вони, ні причини виникнення аутизму не впливають на діагностику і прогноз.

Діагностика дітей з аутизмом

Діагностика дітей з аутизмом в Україні - справа молода, а статистичні дані про кількість людей з розладом поки приблизні. Ще 20 років тому медики пострадянського простору симптоми аутизму відносили до проявів шизофренії, призначаючи пацієнтам «відповідну» терапію. Що говорити про її ефективність і можливості порахувати тих, кому поставили невірний діагноз? Але час не стоїть на місці, і лікарі сьогодні без проблем «пізнають» розлади аутистичного спектру.

Діагностує РАС в Україні виключно психіатр на підставі ряду досліджень. До них відносяться:

  • заповнення спеціальних опитувальників, наприклад «Оценочной шкали дитячого аутизму» за допомогою батьків;
  • ультразвукове дослідження і електроенцефалографія, що дозволяють спостерігати біоелектричну активність головного мозку та виявити патологічні процеси;
  • укладення низки вузьких фахівців - невролога, ЛОРа та ін.

Спеціальних дослідницьких інструментів або аналізів на аутизм немає. Доктор діагностує аутизм, скоріше, за соціальними ознаками, власними спостереженнями та інформації батьків, а результати УЗД або ЕЕГ вказують на можливі супутні захворювання або відхилення. Наприклад, у дітей з РАС часто спостерігаються розлади травної системи, харчові алергії, епіактівності, СДУГ і т.д.

В Україні діагноз ставлять у віці 3-х років. Але батькам не варто чекати час «Ч», якщо симптоматика очевидна раніше. Адже рання діагностика аутизму у дітей - запорука своєчасності, а значить, ефективності подальшого «лікування» розлади.

Лікування аутизму у дітей

Батькам «особливих» дітей дуже хочеться роздобути чарівну таблетку, здатну позбавити улюблене чадо від розладу. Медики ретельно трудяться над створенням ліків, яке могло б перемогти аутизм, але поки специфічного лікування РАС не існує. Єдине «лікування» аутизму у дітей полягає в корекції - навчанні та розвитку навичок соціальної взаємодії, емоційного інтелекту, самообслуговування і адекватного самовираження.

Ключову роль в корекції грає комплексний підхід, тобто злагоджена робота кількох фахівців одночасно - психологів, дефектологів, логопедів і ін. При цьому вони повинні комунікувати між собою для змін роботи по ходу і не працювати даремно над тим, що дитині з аутизмом поки фізіологічно недоступно . Так, якщо 5-річна дитина систематично займається з логопедом і не вимовив ні слова, то проблема може бути медичної - незрілість лівої півкулі мозку, і фахівець тут ні при чому.

Однак безсистемне і, головне, нерегулярне «лікування» дітей з аутизмом одним педагогом не приносить стійкого результату. В Україні кожен батько може вибрати заклад для корекції самостійно в залежності від стану, рівня розвитку дитини і фінансових можливостей. Наприклад, в Києві дитячих клубів, груп раннього розвитку або дитячих садів для дітей з аутизмом сотні - на будь-який смак і гаманець. Головне, займатися постійно і впливати на дитину комплексно. Як?

Методи лікування аутизму у дітей

Підходів і корекційних методик при аутизмі багато, але найпоширенішими і ефективними вважаються наступні:

1. Методи, коригуючі спілкування і поведінку:

1.1. Прикладний аналіз поведінки (АВА) - терапевтичний метод, заснований на заохоченні. Науково доведено, що бажане поведінка і навички закріплюються правильної мотивацією і похвалою за успіхи.

1.2. TEACH (структуроване навчання) - підхід, заснований на специфіці сприйняття світу дітьми з РАС. Більшість з них візуали, тому картки і картинки із зображенням бажаного поведінки допомагають краще засвоювати матеріал.

1.3. Мовна терапія і логопедія - методики, спрямовані на підвищення мотивації дитини з аутизмом використовувати мова для спілкування.

1.4. Трудотерапія, Ерготерапія або окупаційна терапія - підходи, спрямовані на навчання аутичних дітей навичкам повсякденному житті за допомогою розвитку дрібної моторики і технік, що знижують сенсорну чутливість.

1.5. Терапія соціальних навичок - допомога в побудові відносин аутичного дитини з однолітками.

1.6. Розвиваюча терапія - методи «лікування» аутизму у дітей, побудованих на розвиток сильних сторін дитини. Робота ведеться з урахуванням інтересів самої дитини, що формує необхідні навички без тиску.

1.7. Ігрова терапія - допомога малюкові з РАС в навчанні грі (розвиток фантазії, взаємодія з іншими хлопцями і т.д.).

1.8. Візуальна терапія - використання візуальних технологій для розвитку комунікативних навичок.

1.9. Сенсорна інтеграція - метод, що поліпшує взаємодію між мозком і інформацією, одержуваної дитиною з навколишнього середовища. Такий підхід допомагає швидше обробляти зовнішню інформацію і знизити чутливість до дотиків, звуків, світла.

1.10. Пет-терапія - взаємодія аутичних дітей з тваринами, наприклад, кіньми, собаками, дельфінами.

2. Біомедичний метод заснований на сприйнятті організму як цілісної системи, здоров'я якого залежить від харчування і чистоти навколишнього середовища. Підхід резонує з частою проблемою аутичних дітей - харчовими алергіями і порушеннями роботи шлунково-кишкового тракту, дозволяючи за рахунок дієти поліпшити стан і поведінку.

3. Медикаментозне лікування. Дітям з РАС іноді рекомендують препарати (седативні, нейролептики і т.д.) для зняття напруги або впливу на супутнє аутизму захворювання, але тільки після консультації лікаря. Останній знає які ліки, навіщо і в якій дозі потрібно конкретній дитині.

4. Комплементарна і альтернативна медицина (гомеопатія, гіпноз, акупунктура, остеопатія і т.д.). З точки зору доказової медицини, подібна терапія, скоріше, плацебо для батьків. Трави, відвари, кульки з цукру допомагають знизити тривогу дорослих, але призводять до втрати дорогоцінного часу замість використання довели ефективність методик.

Фахівці рекомендують використовувати кілька терапевтичних підходів відразу. Наприклад, поєднання методів поведінкової терапії з біомедичних підходом. Але для чого?

Соціалізація дітей з аутизмом

Якщо нейротіпічний дитина радіє новій яскравій іграшці, скаче від раптового шансу не піти в сад або спокійно заводить 5 нових друзів в пісочниці, то для малюка з РАС такі «радості» недоступні і частіше призводять до стресу і істерик, ніж в захват. Аутичним дітям важко даються зміни і спілкування з іншими хлопцями. Їх дратують гучні звуки, крики дітвори, вони насторожено ставляться до спроб долучити до гри. Така «інакшість» сприйняття навколишнього світу призводить до самотності і відстороненості інших.

Тому мета будь-якого методу корекції - усунення соціальних і комунікативних порушень, тобто соціалізація дітей з аутизмом на рівні дитячого садка, школи, ВНЗ і суспільства в цілому. Щоб підготувати дитину з РАС «до життя», необхідні поетапність і послідовність впливу. Перш ніж навчитися читати, потрібно освоїти літери. Йдеться про соціально-побутових уміннях:

  • навичках самообслуговування - розвитку здатності дитини самостійно їсти, сходити в туалет, прибрати за собою, переодягнутися і т.д .;
  • цільової маніпуляції з предметами - пити чай з чашки, а черевики надягати на ніжки, а не на руки;
  • розумінні мови дорослого і демонстрація понятого - наприклад, хлопнути в долоні;
  • вираженні потреби в адекватній формі - тихо запитати, підняти руку і т.д .;
  • правилах поведінки в групі - не викрикують, не заважати іншим, долучатися до спільної справи.

Розвиток і регулярне повторення соціально-побутових навичок допомагає адаптуватися до школи, де ключову роль відіграє отримання академічних знань. Адже неосвоєні в саду буде відволікати від навчання.

При правильному підході діти з РАС, як правило, не відчувають труднощів в колективі нейротіпічних дітей. Однак якщо при функціонально аутизмі, в більшості випадків, інклюзивний підхід не потрібно, то для інших дітей він необхідний.

Справа в тому, що труднощі з навчанням виникають не через низькі інтелектуальних показників - у більшості аутичних дітей з IQ все в порядку. Просто «особливі» діти дуже чутливі до зовнішніх подразників (шуму на перервах, яскравого світла в класі та ін.), Які заважають зосередитися на навчальному процесі. Тому в Україні школи готують спеціальні сенсорні кімнати, де діти з РАС можуть відпочити і зняти напругу.

Головний помічник у соціалізації дітей з аутизмом - батьки. Українське суспільство тільки йде по шляху толерантності по відношенню до «особливих» дітей у садочках, школах, на вулицях або кінотеатрах, коли ті закочують істерики або тікають. Тому деякі дорослі намагаються поменше спілкуватися з учителями про стан і причини дитячих «дивацтв». І це помилка, адже чим більше батьки розкажуть педагогам про діагноз і особливості малюка, тим легше знайти підхід, а значить, допомогти «влитися» дитині в колектив.

У дитячому садку «Дитина з майбутнім» створені спеціальні умови для розвитку та соціалізації дітей з РАС і дружби між батьками та педагогами. Щоб отримати консультацію або записати дитину в садок, звертайтеся до адміністрації.