+38 050 352 90 97
м. Київ, вул. Героїв Севастополя, 41
Ліцензія

Затримка мовного розвитку у дітей 4-5 років

- Лікарю, мій син не розмовляє. Нам вже 4 роки, але крім елементарних слів нічого не доб'єшся.

- Чи є проблеми зі слухом, з розумінням того, що дитині кажуть і як давно?

- Розуміє і чує. Завжди був мовчуном, але мені говорили до 3-х років не турбуватися - сам розговориться.

Затримка мовного розвитку - симптом, що діагностується все частіше, тому подібні діалоги типові в кабінетах дитячих психіатрів і неврологів.

Формування мовлення у дитини - процес тривалий, в нормі що передбачає фізіологічну і психологічну етапність. Тому ЗМР не виникає ні з того, ні з сього, і уважні батьки відхилення від норми помічають раніше - в 1-2 роки, наприклад.

Однак сучасні «виховні» тенденції часом настільки далекі від канонів педагогіки, що завдають серйозної шкоди дитині. Так, сьогодні деякі впевнені, що не варто витрачати час на «дрібниці» як то навчання і розвиток мовлення дитини до 3-х років.

Але такий підхід є згубним, адже за статистикою кожна 4-й дитина має мовні проблеми. Чекати поки «переросте» або «розговоритися» не варто, адже подібні батьківські «очікування» призводять до того, що малюкові допомогти неможливо, і він все життя буде відчувати комунікативні труднощі.

Директор дитячого садку для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» Наталія Стручек

На думку директора дитячого садка для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» Наталії Стручек, головна проблема при ЗМР - це час, який дорослі витрачають даремно: «Як правило, діти, батьки яких не приділяють належної уваги розвитку мовлення дитини в такому віці, виявляються в положенні необхідності в майбутньому шукати і освоювати інші варіанти комунікації з людьми ». Так, якщо дитина не заговорила до 8 років, шансів освоїти мову практично немає.

Затримка мовного розвитку - це серйозний симптом, який може вказувати не тільки на відверту педагогічну занедбаність, а на ряд хвороб. Який б не була причина, ЗМР вимагає тривалої корекції і лікування. В Україні затримку мовного розвитку медики ставлять саме в 4-5 років, адже в цьому віці проблеми очевидні - вони стають перешкодою в житті дитини і надалі спричинять серйозні труднощі з навчанням в школі.

Затримка мовного розвитку в 4 роки

До 3-х років дитина освоює і вивчає навколишній світ в основному без комунікації. Їй досить мами, яка проводить з ним час і такого ж 3-річного карапуза на дитячому майданчику з бабусею, про якого малюк забуде відразу по приходу додому.

Але до 4-х років у дитини починає проявлятися сильне прагнення освоювати світ за допомогою мовлення, спілкуватися з іншими дітьми і дорослими. Якщо це не доступно і розвиток мови затримується, страждає вся психіка і розвиток дитини. Знань «про життя» у малюка з ЗМР набагато менше, ніж у однолітків без відхилень.

Як виглядає затримка мовного розвитку у дитини 4 років:

  • спостерігається затримка психомоторного розвитку (пізніше однолітків почала тримати голівку, зробила перші кроки і ін.), труднощі привчання до горщика, коли в 4 роки трапляються «казуси»;
  • недорозвиненість дрібної моторики;
  • дитина не може виконати просте завдання - наприклад, намалювати сонечко на прохання дорослого;
  • словниковий запас мінімальний, дитина не може побудувати граматично правильну і логічно завершену фразу;
  • до 4-х років не вимовила ні слова;
  • не розуміє звернену мову;
  • мова не є регулятором поведінки - дитина не розуміє завдань дорослого або правил гри, соціальних норм і т.д .;
  • постійно відкритий рот, надмірне слиновиділення

Затримка мовного розвитку у дитини 5 років

Дитина з ЗМР сильно відрізняється від однолітків - «балакунів чомучок». Затримка мовного розвитку у дитини 5 років проявляється ознаками:

  • убогий словниковий запас, дитина задовольняється кількома вивченими фразами для повсякденного спілкування;
  • перекручує мову, слова вимовляє неправильно, відсутня правильна структура мовлення;
  • мова відсутня, до 5 років дитина не вимовила ні слова;
  • мовлення є, але воно не зрозуміле дорослим, дитина розмовляє на «своїй мові»;
  • темп мови занадто швидкий ( «торохтить») або занадто повільний;
  • не розуміє звернену мову;
  • не засвоює академічні знання в дитячому саду, є труднощі з самообслуговуванням;
  • не може розповісти віршик, переказати казку, оцінити дії головних героїв.

Лікування затримки мовного розвитку у дітей 4-5 років

Лікування ЗМР в 4 роки, так само як і лікування ЗМР в 5 років - це комплекс заходів, спрямованих на розвиток ділянок головного мозку, що відповідають за мову, а також коригувальні заняття по підвищенню рівня фізичного та психоемоційного розвитку дитини. Після діагностики потрібні заняття з логопедом, дефектологом, психологом, а також спостереження і дотримання рекомендацій дитячого психіатра і невролога, адже іноді без медикаментозного лікування не обійтися. Дітям з ЗМР часто призначають препарати, що активізують мовні зони головного мозку і стимулювання нейронів.

Ефективність демонструють і допоміжні методи: електрорефлексотерапія, масаж (загальний і логопедичний), магнітотерапія, методика Томатиса і т.д. Так, в дитячому саду для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» масаж, Томатіс входять до переліку послуг, що надаються і малюки показують хороші результати - слух поліпшується, мовлення стає розбірливим і чітким, спостерігається підвищення психоемоційного фону.

Однак лікування призначає тільки лікар, адже усунення ЗМР - процес, що вимагає індивідуального підходу в зв'язку з варіаціями основних і супутніх хвороб, а самолікування тільки зашкодить. Наприклад, електрорефлексотерапія не можна призначати дітям з епіготовностью або психічними розладами.

Батькам важливо пам'ятати, що навіть в разі потреби медикаментозного лікування, роботи логопеда і психолога, заняття з розвитку мовлення вдома ніхто не відміняв.

Завдання дитини в даний період - пройти всі «пропущені» щаблі становлення мовлення. І хоча очікувати гуління від 5-річної дитини не варто, все ж перші слова, фрази і осмислені пропозиції прийдуть, якщо розучувати короткі вірші, пісеньки і т.д. Дорослим потрібно весь час розмовляти, не перекручуючи мовлення, спонукати малюка відповідати, а також висловлювати свої потреби словами. Не можна забувати і про розвиток дрібної моторики - грайте з піском, ліпіть з пластиліну, малюйте пальчиковими фарбами, перекладайте намистинки і крупи - все це сприятливо впливає на мовний центр головного мозку.

Дитячий садок для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» успішно займається дітьми з ЗМР більше 10 років. Щоб заняття дитини проходили весело і ефективно, звертайтеся до професіоналів