У рамках Другого Київського фестивалю альтернативного мистецтва «Павлов-фест» вихованцями нашого садка був представлений цілий стенд унікальних і дуже незвичайних робіт. Завдяки використанню різних методик і технік арттерапії, кожна дитина з синдромом аутизму змогла не тільки показати творчі здібності, але і відкрити свій таємний внутрішній світ. Наші фахівці пояснюють як і чому створювалися саме такі роботи, і головне – про що вони нам кажуть.
1-й малюнок Лізи – використовувалося три методики арт-терапії: 1) нанесення фарби мазками, 2) розкочування кольорових крапель, 3) ретушування фарби за допомогою скляного аплікатора; під час малювання дитині давалася повна свобода вибору – починаючи від кольору і закінчуючи методиками. За малюнком можна визначити емоційний стан дитини-аутиста, адже спочатку вона обрала фіолетовий колір темного тону, що свідчить про те, що дитина була чимось збуджена, а у процесі малювання дитина почала обирати менш інтенсивні кольори, а це означає, що збудженість плавно переросла у спокій.
2-я робота – використовувалися такі методики: елементи декупажу, аплікаційне приклеювання різнокаліберних круп, ліплення пластиліном. У сукупності всі ці методики при виготовленні однієї роботи ефективні для дитини тим, що у неї не виникає апатії, так як зміна діяльності (методики в даному випадку) концентрує увагу, що є одним з головних факторів у продуктивній роботі з дітьми-аутистами.
3-тя робота – використовувалася методика «розкачування кольорових крапель» і нанесення фарби за допомогою скляного аплікатора. По малюнку можна сказати, що дитина почала спочатку наносити сині «відбитки» прямолінійного і однотипного характеру (що добре проглядається в правій частині малюнка) – це свідчить про те, що дитина трохи закрита в собі, стереотипова. Після того, як дитині запропонували методику розкочування кольорових крапель і надали можливість самостійно закінчити малюнок, вона почала наносити все ті ж сині відбитки, але розташовувати по всій площині аркуша. Це в черговий раз доводить – використання більш ніж однієї техніки допомагає повільно, але впевнено рятувати дитину з аутизмом від стереотипності.
4-й малюнок – використовувалася методика аплікаційного наклеювання кольорового паперу з використанням додаткових елементів. При виготовленні малюнка використання додаткових елементів (в даному випадку це наклейки кольорових цифр з пеноматеріалу) допомагає закріпити певні знання дитини. На конкретному прикладі використовувалися цифри – дитині запропонували обрати свій улюблений колір. Виходячи з цього вибору, ми змогли зрозуміти, закріплювати знання або давати нові. Арт-терапія часто використовує цей метод, якщо дитина відмовляється, наприклад, від вивчення букв, фігур, цифр на заняттях з профільними фахівцями.
5-й малюнок – використовувалася методика нанесення фарби за допомогою мазків. Ця методика допомагає дитині концентруватися, в той же час, тримаючи правильно в руці пензлик; при нанесенні мазків стимулюються м’язи кисті руки і загальний тонус, що в подальшому допомагає дитині швидше адаптуватися до правильного тримання ручки в руці.
6-й малюнок – абсолютно самостійна робота – дитині надали тільки матеріал. Дуже важливо на перших етапах арт-терапії дізнатися, який колір у дитини пріоритетний (найчастіше дитиною використовується улюблений). Знаючи психологію кольору, можна дізнатися з яких дитина – спокійний, агресивний, замкнутий, роздратований і т.д. В даному випадку по малюнку можна сказати, що оскільки переважний колір – синій, то дитина любить або прагне до спокою. Але «вставки» фіолетового кольору означають, що дитина досить порушимо і дуже чутливий. Зелений колір часто означає, що дитині в даний момент (момент малювання малюнка) не вистачає підтримки батьків (частіше матері).
Comments are closed