Ледве дізнавшись про майбутнє поповнення, батьки мріють обійняти малюка, надіти веселі шкарпетки, розповісти казку та почути перші «мама» й «тато».
Дитина народилася, росте і розвивається, але довгоочікуваних слів дорослі не чують. Знайомі просять не хвилюватися, мовляв, «підросте та заговорить», мудрі родичі вимагають організації медичного консиліуму з порятунку малюка, а інтернет-поради суперечливі та викликають замішання. Як бути та хто правий?
Затримка мовного розвитку (ЗМР) – це термін, який використовується для позначення запізнення в освоєнні дитиною мови щодо вікової норми. Діти із затримкою мовного розвитку пізніше починають розмовляти, розуміти сказане та усвідомлено спілкуватися з іншими. Якщо у 2 роки малюкові належить говорити прості слова («баба», «дай», «ні» та інше), а 3-річному – зв’язні і осмислені речення, але цього не відбувається – це привід насторожитися.
Затримка мовного розвитку, діагноз рівня логопедії та неврології, являє собою комплекс мовних порушень. До них відносяться:
Якщо правильне та своєчасне формування мовних навичок у дитини затримується, це призводить до порушень соціального та психічного розвитку. Комунікативні труднощі доставляють багато клопоту не лише батькам, яким складно розуміти дитину і спілкуватися з нею, а й призводить до соціальної ізоляції, адже з таким малюком не грають однолітки.
Подібна картина у дітей 2-5 років призводить не тільки до недорозвиненості комунікативних навичок, а й до відсутності навичок емоційної і поведінкової саморегуляції, розвитку необхідних нейронних зв’язків. Відповідно, затримка негативно впливає на пам’ять, уяву та когнітивні здібності, погіршує взаємодію півкуль мозку й т.д.
Отже, ЗМР у дітей передбачає і діагноз ЗПР – затримку психічного розвитку, тому діагноз «затримка психомовного розвитку дітей», або ЗПМР – більш коректний.
За статистикою, ЗМР зустрічається у 10% дітей. Також відомо, що частіше страждають хлопчики – у 4 рази більше у порівнянні з дівчатками.
ЗМР буває 2-х видів – порушення усного та писемного мовлення різної етіології. Затримка усного мовлення має 2 форми – порушення зовнішнього та внутрішнього оформлення мови.
Порушення зовнішнього, або фонаційного оформлення усного мовлення:
Порушення внутрішнього, або структурно-семантичного оформлення мови:
У Міжнародній класифікації хвороб 10-го перегляду (МКБ-10) ЗМР представлена окремою одиницею під загальною назвою «Специфічні розлади розвитку мови та мови» (F-80). До групи включені патології:
Також медики виділяють 4 стадії тяжкості ЗМР (логопедична класифікація) – від першої або легкої (коли порушення видно тільки фахівцеві та малопомітні оточенню, навіть батькам) до важкої або четвертої, при якій дефекти видно неозброєним оком або мова відсутня в принципі (груба затримка).
Затримка мовного розвитку у дітей виникає з 2-х причин:
1. Медичні причини – комплекс патологічних процесів у мозку, що виникають або в процесі внутрішньоутробного розвитку плода, або у ранньому дитинстві. До перших відносять: внутрішньоутробна гіпоксія, асфіксія, гіпотрофія, важкі інфекційні захворювання матері під час вагітності, недоношеність. До групи захворювань раннього віку потрапили: систематичні інфекційні захворювання дитини, менінгоенцефаліт, енцефалопатії тощо.
У список медичних причин також відносять фізіологічні патології – наприклад, туговухість, при якій мовлення формується наслідуванням, а не можливістю почути звук. Крім фізичних, на ЗМР впливають й особливості роботи головного мозку дитини. Так, якщо малюк не може визначитися з домінантною рукою (правша чи лівша), то і формування мовлення затримується через невизначеність, яка півкуля є провідною.
Також медики не виключають і генетичні фактори й причини ЗМР, що впливають на ймовірність розвитку патологічних мовних процесів. Наприклад, якщо хтось із батьків заговорив пізно, то ймовірність пізнього мовлення у дитини підвищується багаторазово.
2. Соціальні причини – комплекс факторів навколишнього середовища, які негативно впливають на становлення мови у дитини:
Сьогодні кількість дітей з ЗМР вище у порівнянні з минулим десятиліттям через «моду» до 3-річного віку не звертати на мову дитини ніякої уваги. Деякі батьки переконані, що цим займатися не варто – мова сама якось з’явиться. Подібне «потурання» тягне за собою «несподіванку», коли дорослі «раптом» розуміють, що 4-5-річна дитина не вміє розмовляти. Як цьому запобігти?
Норма розвитку мовлення у дітей 1-3 років:
Вікові рамки варіативні. Допускаються «відхилення» на пару місяців у дівчаток і 4-5 місяці у хлопчиків.
Ранні ознаки затримки мовного розвитку:
При наявності одного або декількох симптомів зі списку – потрібна діагностика. Після консультації педіатр направляє на обстеження до психіатра, невролога, психолога для уточнення причин затримки мови та до центрів для дітей із затримкою мовного розвитку, де працюють фахівці.
Батькам слід пам’ятати, що симптоми ЗМР у дітей – це серйозно, і не відкладати на безвік проблему, яка відгукнеться здоров’ям і благополуччям дитини в майбутньому. «Виховні тренди» і позиція «підросте – розговориться» – це зручно, але небезпечно.
Затримка мовного розвитку у дітей 2 років
Затримка мовного розвитку у дітей 3 років
Затримка мовного розвитку у дітей 4, 5 років
Щоб малюк розвивався правильно, а батьки до року почули заповітні «мама» і «тато», розвитком мови потрібно займатися з народження. Це не означає, що на місяць потрібно читати «Гамлета» і вимагати реакції на почуте – елементарних профілактичних заходів досить:
Лікування ЗМР відбувається комплексно – за допомогою медичних інструментів/методів і розвивального середовища, яке забезпечують педагоги та батьки. Батькам дитини з ЗМР потрібно пам’ятати, що найкращий лікар на світі та вправи при ЗМР безсилі, якщо з дитиною не займаються вдома.
На думку директора дитячого садка для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» Наталії Стручек, які б причини не передували виникненню ЗМР, розвивальні заняття з батьками – необхідна умова для формування мовлення та закріплення в повсякденному житті досягнутого з педагогами: «Бували випадки в моїй практиці, коли батькам не вдавалося слідувати рекомендаціям наших фахівців. Як правило, це призводить до того, що дитині ніде тренувати нові навички, відповідно, вони не закріплюються».
Медичні корекційні заходи при ЗМР:
Корекція ЗМР передбачає регулярні заняття з розвитку мовлення дітей раннього віку і правильно підібрану методику. Логопед працює над чіткістю та точністю вимови, тренуючи мовленнєвий апарат дитини. Психолог активізує пізнавальні процеси, активізує дрібну моторику, знижує тривожність та напругу малюка. Ключову роль відіграють батьки, які повинні виконувати рекомендації педагогів і створювати сприятливе середовище для розвитку мовних навичок малюка.
Також важливо пам’ятати, що ЗМР часто супроводжують інші захворювання і патології (іноді є основним захворюванням), які вимагають втручання через безпосередність впливу на формування мовлення. Наприклад, аутизм (РАС), синдром дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ), ДЦП тощо. Таким чином, терапія ЗМР і прогноз залежать від виявлення та терапії всіх захворювань.
Якщо у дитини ЗМР – впоратися самостійно не вийде та потрібно звертатися до професіоналів.
Представленість установ, які займаються лікуванням ЗМР в Україні, широка. Однак найбільше скупчення послуг – в столиці (діагностика ЗМР в Києві, терапія, корекція). Кожна сім’я, яка зіштовхнулася з проблемою, може вибрати фахівця, лікування затримки мовного розвитку та розвивальне середовище на свій смак і гаманець.
Дитячий садок «Дитина з майбутнім» працює з дітьми з ЗМР й успішно справляється з діагнозом малюків вже з 1 року! За консультацією звертайтеся до професіоналів.