«Моїй дитині діагностували аутизм. Рекомендували дитячий сад, психокоррекцію і заняття з логопедом. Але толком не пояснили, куди і до кого конкретно йти. В інтернеті дуже багато різноманітної інформації, історій інших сімей і сумнівних рекомендацій гомеопатів і знахарів. Що являє собою справжня корекція і де її проходять?»
Батьки, які зіткнулися з аутизмом вперше, подібні емоції відчувають часто. Мало того, що діагноз далеко не кожен здатний прийняти, зрозуміти і усвідомити, так ще і відсутність якісної інформації і допомоги збиває з пантелику. Що потрібно знати розгубленим батькам про корекцію дитини з аутизмом?
Корекційна програма для дітей з аутизмом
На жаль, специфічного лікування аутизму немає, тому відразу доведеться відмовитися від думки про чарівну таблетку. Але в світі існує ряд корекційних практик, які спрямовані на зменшення симптомів аутизму у дітей і поліпшення прогнозу. Ці методи, науково підтвердили ефективність, допомагають тисячам дітей рости щасливими і розвиватися на максимумі можливостей. Серед них виділяють:
- АВА-терапія, або прикладний аналіз поведінки, – техніка заснована на систематичному підкріпленні бажаної поведінки, результатом чого стає «автоматизація» бажаного навику або реакції;
- TEACH-підхід – методика візуалізації, яка допомагає вивчити і закріпити необхідні знання та поведінку;
- візуальна терапія – розвиток навичок спілкування за допомогою різних візуальних технологій;
- сенсорна інтеграція – підхід, що поліпшує взаємодію між мозком дитини і зовнішніми стимулами, в результаті чого малюк адекватно реагує на звуки, дотики і т.д .;
- Соціальні історії, моделювання – методика використання ситуацій і прикладів для навчання навичкам і поведінки;
- терапія соціальних навичок – навчання дитини з аутизмом спілкуванню з однолітками і т.д.
Згідно різних джерел, науково доведених корекційних методик – 22-24. Найбільш ефективні – «мікси», коли кілька підходів використовують одночасно.
Батькам же важливо пам’ятати, що ефективність корекційних підходів полягає в вимірності результату – дитина постійно дає одну і ту ж реакцію, наприклад. Якщо ж результат вимірюється загальними критеріями а-ля «настрій покращився», то такі підходи вважаються допоміжними, адже не формують у дитини довгострокових навичок. До таких відносять дельфінотерапію або взаємодію з іншими тваринами (собаками, кіньми), арт-терапію, пісочну і музичну терапію.
Також потрібно враховувати, що діти з аутизмом часто страждають від супутніх захворювань – харчових алергій, порушень роботи шлунково-кишкового тракту і т.д. Ці розлади можуть посилювати основний стан, тому для усунення дискомфорту необхідно спостереження у медиків і, іноді, прийом медикаментів. Однак корекційна програма для дітей з аутизмом все ж полягає в формуванні соціально-побутових і академічних навичок, а не в ліках.
Також батькам пропонуються техніки, які не тільки неефективні, але можуть і нашкодити дитині. Йдеться про психоаналіз, прийом лікарських препаратів, зокрема, антікандідозних, гомеопатія тощо. Справа в тому, що подібні речі не тільки не лікують вроджену дисфункцію на рівні хромосомних мутацій і генів, але присипляють пильність батьків, які втрачають дорогоцінний час на дурниці.
Всі діти з аутизмом різні і кожен має свої дефекти і рівень розвитку. Тому будь-яка вибрана методика і підхід повинен супроводжуватися індивідуальною програмою, в рамках якої проводиться педагогічна діагностика і ставляться цілі для конкретного малюка. Адже одній дитині потрібно серйозне втручання логопеда, а інша прекрасно розмовляє, але потребує посилених занятть з дефектологом. Одна дитина добре вчиться за допомогою карток, інша ж, дивлячись на них, закочує істерику. Тому програма корекційних занять для дітей з раннім дитячим аутизмом повинна враховувати рівень і інтереси самої дитини і шукати те, що підходить, а не модно або підійшло сусідському хлопчику.
Що таке якісна корекційна програма
Будь-яка корекційна програма для дітей з аутизмом повинна системно впливати на регулятивну, емоційну, когнітивну психічну організацію і включення дитини в соціальне середовище. Тоді корекція допоможе:
- знизити тривожність дитини, зняти негативізм;
- збалансувати сенсорну недостатність або надлишок;
- мінімізувати прояви агресивної поведінки та / або аутоагресії;
- компенсувати небажану поведінку, підвищити рівень емоційного інтелекту;
- сформувати навички самообслуговування;
- навчитися правилам поведінки в групі, діяти за зразком або вказівкою педагога;
- розвинути цільову поведінку;
- підвищити рівень соціальної взаємодії і активності дитини.
Для реалізації цілей корекційної програми відвідувати заняття раз на тиждень або займатися з якимось одним педагогом недостатньо. Аутизм – це щоденна робота над формуванням необхідних навичок і усуненням психомоторних «прогалин» пулом спеціалістів і, головне, батьками. Перші вчать малюка на заняттях, другі працюють над закріпленням будинку. Тому навчання нон-стоп – єдине, що приносить реальні плоди при розладах аутистичного спектру.
З якими проблемами стикаються батьки дітей з аутизмом і що робити
Незважаючи на існування різних корекційних методик, батьки продовжують виявлятися «в полоні» гомеопатів, які обіцяють чарівне зцілення улюбленого чада через півроку прийому цукру в кульках. Чому?
- На жаль, в Україні відсутня програма допомоги дітям з аутизмом на державному рівні. Психокорекцією, розвитком і роз’яснювальною роботою займаються, в основному, приватні організації та структури, які діють за своїми програмами і розсуд, часто не погодженими не тільки один з одним, але і всередині однієї організації – коли один фахівець не знає, що робить інший з однією і тією ж дитиною. Та й батькам толком мало що пояснюють.
- Відсутня система раннього втручання, що дозволяє почати корекцію в ранньому дитинстві, як наприклад в Ізраїлі і ряді європейських країн (до 2-х років). Справа в тому, що поріг діагностування в Україні – після 3-років в кращому випадку. Ефективність корекційної роботи з дитиною з кожним роком падає.
- Відсутність фахівців на рівні держави, які б навчалися не “по ходу справи» в кабінетах поліклінік, а у ВНЗ або сучасних курсах.
- Навіть в спеціальних корекційних центрах заняття часто проводяться в індивідуальному порядку, що гальмує розвиток комунікативних навичок, які формуються в групі. Також не кожна структура може запропонувати щоденні заняття, а кількох разів на тиждень – недостатньо. У більшості випадків відсутній комплексний підхід, при якому з дитиною займається група фахівців, які спілкуються між собою для корекції роботи.
- Центри працюють не за принципом «корисного для дитини», а «ми можемо запропонувати тільки це».
- Немає контакту з сім’єю, що зводить нанівець зусилля педагогів без «продовження» будинку.
Тому батькам «особливої» дитини доводиться займатися самоосвітою і весь час вчитися. На жаль, не на спеціальних курсах, а самостійно – питати медиків, спілкуватися з іншими сім’ями, читати книги, періодику, звертатися в різні організації і тримати руку на пульсі щоб розібратися з тим, що таке аутизм, як це «лікується» і чи лікується, і чим саме.
На щастя, в Україні працює корекційний дитячий сад «Дитина з майбутнім», який займається з дітьми від року! Сад полегшує життя батькам і розвиває малюків згідно передових методик корекції аутизму. У дитячому садку «Дитина з майбутнім» працюють дефектологи, логопеди, психологи, фізіотерапевти, робота з якими відповідає стандартам і вимогою корекційних програм. Заняття проводяться щодня і систематично так, що у дітей з аутизмом просто немає шансу не освоїти соціально-побутові та академічні навички.
Проконсультуватися, ознайомитися з послугами або отримати індивідуальну програму розвитку дитини Ви можете на нашому сайті.
Comments are closed