preloader

Новини садка

3d telegram logo blue surrounded by lot telegram glossy pills_284880 88 1 90x80
22814270_1505627022858565_1762304539043324043_n 90x80
429630687_916759979985926_6075849345590860314_n 90x80

Арт-терапія в роботі з аутистами

Посмітна Вікторія, психолог і арт-терапевт дитячого садка-школи для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім»

Арт-терапія – один з найбільш ефективних методів терапії аутичних дітей. Вона дозволяє проникнути у внутрішній світ такої дитини. Арт-терапія розвиває комунікативні навички та сприяє формуванню терапевтичних відносин.

Образотворча діяльність допомагає знизити емоційну напругу та створити у дитини відчуття більшого комфорту, що сприяє підвищенню його толерантності у рамках психотерапевтичних відносин. Даний підхід дозволяє знижувати тривожність і робить дитину більш відкритою для контакту з фахівцем. Арт-терапія надає допомогу на фундаментальному рівні, розвиваючи як комунікацію, так і уяву.

У своїй роботі я використовую основні принципи арт-терапії: зняття оцінювання – занурення в творчий стан за допомогою малювання та музики, ліплення, аплікації, взаємодії з природою; зняття бар’єрної установки (наприклад: «Я не вмію малювати»).

Арт-терапевтичні заняття проводяться як в груповий, так і в індивідуальній формах. На індивідуальних заняттях застосовуються авторські методики, що розробляються індивідуально для кожної дитини відповідно до її особливостей. Ці методики спрямовані на розвиток в першу чергу уяви, соціальних і вербальних навичок, дрібної моторики, уваги, навичок малювання, бо саме ця навичка лежить в основі вміння писати.

Багатьох дітей доводиться вчити практично з нуля – як тримати олівець, як користуватися ножицями, що робити з фарбами. Для навчання цьому використовується програма ранньої педагогічної допомоги дітям з відхиленнями у розвитку Університету Маккуорі, Сідней.

На групових заняттях використовуються методики Ніколь Мартін (Nicole Martin) – кваліфікованого американського терапевта, що спеціалізується на арт-терапії з аутистами.

В результаті комплексного застосування даних методик спостерігаються такі зміни: більш довірливі відносини з дітьми, встановлення контакту, поліпшення поведінки, розширення діапазону способів взаємодії як з уже відомим діткам, так і з новими матеріалами, котрі застосовуються в образотворчій діяльності, велика гнучкість в їх використанні, зменшення стереотипій і схем у малюванні, розвиток дрібної моторики та координації рук.

Возненко Анна, арт-терапевт школи-садка «Дитина з майбутнім»

На даний час немає жодного розвивального центра, де в переліку занять не було б арт-терапії. При цьому інформації про особливості даного напрямку все одно не достатньо, через що багато хто плутає арт-терапію з уроками малювання або праці. Одним з головних відмінностей арт-терапії від уроків малювання є цілі. У малюванні головне результат, в арт-терапії – сам процес. При цьому естетичні стандарти в контексті арт-терапії не мають великого значення. Звичайно, дуже важливо, щоб робота подобалася самому автору, але оцінка оточуючих не важлива!

Арт-терапія – це лікування творчістю, за допомогою таких художніх засобів як малювання, ліплення, музика, фотографування, написання казок і т.д. Арт-терапія включає такі напрямки: казко-терапія, драма-терапія, бібліо-терапія, музико-терапія, танцювально-рухова терапія, кіно-терапія, лялько-терапія, пісочна терапія і т.д.

В рамках медичного спрямування, арт-терапія використовується як засіб творчого самовираження і сприяє вираженню прихованих і часом не усвідомлюваних переживань і звільнення від них. В рамках психологічного напрямку змінюється стан особистості (знижується тривожність, змінюється відношення до себе, розвивається творча уява). Арт є одним з найбільш м’яких і безпечних видів психотерапії.

Як арт-терапія працює з особливими дітьми?

Це один з найбільш ефективних методів терапії аутичних дітей. За допомогою багатьох образотворчих методів дітям дається соціально прийнятний вихід агресивності та інших негативних почуттів. Робота над малюнками, картинами, скульптурами є безпечним способом випустити “пар” і розрядити напругу. Вона розвиває почуття внутрішнього контролю, робота дітей над малюнками, картинами або ліпленням передбачає упорядкування кольору та форм.

Багато особливих дітей мають труднощі з уявою, увагою, відчуттями, вмінням висловлювати свої почуття, емоції. Заняття образотворчим мистецтвом створюють хороші можливості для експериментування з кінестетичними і зоровими відчуттями, розвивають здібності до їх сприйняття.

Іноді невербальні засоби є єдино можливими для вираження та прояснення сильних переживань і переконань дітей. Арт-терапія є одним з ефективних методів роботи зі страхами у дітей. Творчий процес є головним терапевтичним механізмом, який дозволяє у символічній формі перебудувати конфліктну і травматичну ситуацію, знайти нову форму її дозволу. Через малюнок, гру, казку арт-терапія дає вихід внутрішнім конфліктам і сильним емоціям, допомагає зрозуміти власні почуття і переживання, сприяє підвищенню самооцінки, розслабленню і зняттю напруги і, звичайно ж, допомагає в розвитку творчих здібностей. Арт-терапевтичні методики дозволяють занурюватися в проблему страху настільки, наскільки дитина готова до її проживання.

У своїй роботі з дітьми я часто використовую малювання (цілеспрямоване, вільне, структуроване). У деяких випадках я заздалегідь задаю тему й обираю матеріал. У деяких – даю абсолютний вибір матеріалу, теми малювання. Все залежить від індивідуальних особливостей, і стану з яким дитина прийшла на заняття, і звичайно ж виходячи із загальних цілей центру і індивідуальних арт-терапевтичних завдань для кожної дитини…

Дитячі малюнки – це не тільки відмінний матеріал для роботи дитячого психолога, творчості дітей, але ще і спосіб для дитини проявити себе. Розвиток творчості, уяви, креативності дітей – одна з наших обов’язків і цілей в арт-терапії. Саме з розвиненою уявою дитині легше вирішити ту чи іншу задачу, відповісти на питання.

Творчість дитини – важливий елемент становлення її власної самосвідомості і саморозуміння. Дитина ніби переробляє світ під себе і допомагає сама собі зрозуміти його краще. Вона вчиться осягати красу цього світу і навчається бачити «білі плями», які необхідно заповнити своєю творчістю для того, щоб світ став трохи краще та красивіше.

Як проходять заняття арт-терапією

Заняття проходять як в індивідуальній, так і в груповій формах. Групові заняття сприяють розвитку впевненості у собі, згуртованості дитячого колективу, зняття напруги, розвитку довільної поведінки, комунікативних навичок, навчають здатності адекватного тілесного вираження різних емоційних станів і т.д.

Разом з тим, хочу зробити акцент на тому, що кожна індивідуальна програма розроблена спеціально під кожну дитину, виходячи з її медичного висновку, анамнезу, віку й особистісних особливостей… З одним ми можемо малювати, робити колажі, ліпити, шити, а з іншим читати казки, програвати деякі моменти, робити спроби аналізу казок, створювати ляльки, а з третім тільки вчитися тримати олівець, ножиці, намагатися малювати вертикальні, прямі лінії і т.д.

У будь-якому випадку в роботі з особливими дітьми завжди намагаюся виходити з головних принципів арт-терапії – це прийняття дитини такою, якою вона є. Неодмінно з повагою до неї, до її вибору. Саме в арт-терапії дитина має можливість зробити самостійний вибір. У деяких моментах я намагаюся йти за дитиною, за її вибором, потребою, якщо, звичайно, це не шкодить її фізичному, психічному здоров’ю і цілям, які стоять.

Результати застосування методів арт-терапії у дітей

Спостерігаються наступні зміни: знижується рівень тривожності, агресії, у багатьох проходять деякі страхи, поліпшуються дрібна та загальна моторика, зменшується стереотипність у малюванні, поліпшуються художні здібності. Багато хто після такої терапії легше вчиться впізнавати і висловлювати свої емоції і почуття, деякі вже можуть усвідомлено відповідати на питання (мається на увазі аналіз казок), поліпшується тілесна координація, зменшуються нав’язливі рухи.

Comments are closed