Не секрет, що музика впливає на людину. Наприклад, ритмічна й активна мелодія здатна підбадьорити, плавна і повільна – зняти напругу та заспокоїти. Тому музику часто використовують як засіб для досягнення певних психологічних станів.
Цей посил лежить в основі різних коригувальних методик, які використовують психологи та педагоги в роботі з «особливими» дітьми. При цьому практика показує, що музика не тільки позитивно впливає на настрій і стан дитини «тут і зараз», а й надає тривалий терапевтичний вплив на нервову систему, міжпівкульну взаємодію, відповідно, покращуючи психофізіологічні процеси організму. Тому ритміка, як інструмент музичного впливу на малюка, настільки поширена в різних корекційних установах, дитячих садках, розвивальних клубах. Що ж це таке й чому вона така корисна?
Що таке ритміка для дітей
Ритміка – це передача за допомогою руху музичної композиції. Тобто, це не банальне прослуховування мелодії, а динамічний процес передачі мелодії через рухову активність – наприклад, танець, фігура тощо.
Таким чином, уроки ритміки для дітей представляють собою терапевтичні заняття, використовуючи музичну і фізичну (рухову) активність дитини з метою корекції певних психічних процесів. Наприклад, під бадьору мелодію дітки плескають у долоні, потім стрибають, а на останньому куплеті – сідають кожен на свій стільчик і погладжують ніжки. І все це супроводжується підтримкою педагога, який веде заняття та допомагає дітям оволодіти послідовністю.
Завдання ритміки:
- оволодіння різними видами рухової активності – ходьба, біг, стрибки, танцювальні рухи і т.д .;
- розвиток навички сприймати на слух «мову музики» – ритм, темп;
- розвиток музичного слуху, пам’яті, уваги;
- поліпшення координації рухів, моторних функцій організму, просторової орієнтації;
- формування навичок колективної діяльності (якщо заняття проходять в групі);
- розвиток естетичного смаку і творчого самовираження.
Таким чином, ритміка для дітей завдяки музичному супроводу благотворно впливає на області, що відповідають за когнітивні функції, уяву, саморегуляцію, координацію і т.д., коригуючи фізичний стан і навички дитини. Ритміка виконує оздоровчу, виховну, освітню та корекційно-розвиваючу функції, що незамінно при різних видах патологій. Наприклад, при аутизмі, затримках психічного та мовного розвитку, синдромі дефіциту уваги та гіперактивності й багатьох інших.
Вплив ритміки на процес корекції у дітей ЗПР
Затримка психічного розвитку (ЗПР) у дітей супроводжується різними моторними розладами через недорозвиненість ділянок головного мозку, які відповідають за рухову активність. Корекційна ритміка для дітей з ЗПР допомагає відновити потрібні області комплексним впливом музики, руху та слова, і дитина легко опановує моторику. Тому, якщо займатися ритмікою регулярно, тоді малюк:
- активно включається у групову взаємодію, навчається навичкам комунікації з людьми;
- підвищує емоційний інтелект, краще управляє емоціями й вчиться розуміти почуття інших;
- розвиває вольові якості особистості для досягнення результатів, ставить цілі;
- вчиться усвідомлювати свої кордони і мотивацію розвивати бажані навички;
- опановує співвідношенням рухів з ритмом музики, розрізняє початок і кінець твору;
- покращує просторову орієнтацію, відповідно, краще себе почуває й управляє тілом, погоджує рухи між собою;
- вчиться управляти диханням, голосом;
- підвищує рівень навику самопрезентації та самовираження в соціумі.
Таким чином, весела ритміка для дітей – універсальна, незамінна, вкрай необхідна «чарівна пігулка» для малюків з ЗПР, адже систематичні заняття вирішують безліч психофізичних завдань одночасно. Таку ж задачу вирішує корекційна ритміка для дітей з порушенням інтелекту та низкою інших патологій.
Ритміка для дітей з ЗРР
Ритміка – незамінний помічник у боротьбі з різними мовними розладами. Зокрема, заняття допомагають швидше й якісніше оволодіти мовою дітям із затримкою мовного розвитку (ЗРР). За рахунок чого?
Справа в тому, що відсутність мовлення в принципі або мовні патології найчастіше пов’язані не з проблемами мовного апарату, а затримками розвитку ділянок головного мозку, які відповідають за мову. Тобто, дитина може говорити фізично, але незрілість мозкових центрів не дає це здійснювати вільно.
Тому корекційна ритміка для дітей з порушеннями мови – те, що лікар прописав. Заняття допомагають у вигляді оволодіння ритмом активізувати мозкову діяльність, навчитися керувати диханням, темпом й інтонаційною стороною мови, розвивати слухове сприйняття, фонематичний слух.
Заняття з дитиною будь-якого віку базуються на принципах – послідовність занять, поступове ускладнення матеріалу та постійне повторення вивченого – що призводить до того, що малюки вчаться розуміти слова, правильно їх вимовляти, з часом формувати й ускладнювати фрази, розширювати словниковий запас, контролювати темп і тембр голосу.
Ритміка для дітей раннього віку
Ритміка підходить абсолютно всім діткам, незалежно від віку, а для занять немає протипоказань. В ігровій формі малюки отримують необхідну корекцію, навіть не помічаючи того, що проходять терапію, а не весело грають у рухливу гру.
Ритміка для дітей 1 року допомагає навчитися відчувати своє тіло в просторі, активізувати сенсорне сприйняття. Заняття для тих, хто доросліший, дозволяє прискорити психомоторний розвиток нормотипової дитини та позбавити від ЗПР або ЗРР дитину з особливостями розвитку. Ритміка для дітей 5-6 років – відмінний помічник при підготовці до школи, адже результатом занять є підвищення дисциплінованості, самоорганізації, уважності й сприйняття нового. Таким чином, ритміка для дітей дошкільного віку – це чарівний засіб для розвитку всіх дітей, який допомагає скорегувати широке коло патологічних процесів.
Comments are closed