Попри те, що перші слова малюк вимовляє у середньому в 1 рік, мова у дитини формується від народження. Це тривалий процес і, на жаль, не завжди «без казусів».
Становлення та розвиток мовлення базується на ряді передумов, без яких повноцінне опанування навичкою неможливе. Це фізіологічна готовність мовленнєвого апарату, психомоторний розвиток відповідно до віку, відсутність важких захворювань (пренатального періоду та на етапі раннього дитинства) та генетичної схильності до таких, особливості соціальних умов тощо. Якщо з якихось причин мова не формується вчасно, це призводить до патологій психоемоційного розвитку, проблемам з навчанням і соціалізацією у суспільстві.
За статистикою, 10% малюків страждають затримкою мовного розвитку (ЗМР) і не можуть повною мірою засвоїти та використовувати навичку. У 2 роки проблема стає очевидною та вимагає негайного втручання фахівців. Однак деякі батьки вважають за краще займати вичікувальну позицію, сподіваючись, що «заговорить, але пізніше». На жаль, такий підхід деструктивний, адже виправляти проблему після 3-х років складніше, ніж у 2 роки чи раніше!
Як виглядає затримка мовного розвитку у 2 роки
Діагноз ЗМР не ставлять «раптово». Цьому передує ряд серйозних симптомів, на які батькам слід звернути увагу:
- до 6 місяців дитина не вимовляє звуків («а-а-а», «у-у-у» і т.д.);
- до 10 місяців замість різноманітності та зміни інтонацій малюк монотонно плаче;
- до 1,5 років не розуміє звернену мову, не сформований вказівний жест і дитина не може показати на зображенні предмет.
Уважні батьки легко можуть помітити подібні відхилення у розвитку дитини та не втратити дорогоцінний час.
Директор дитячого садка для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» Наталія Стручек переконана, що раннє втручання творить педагогічні чудеса: «Чим раніше батьки сприймуть факт наявності проблеми та звернуться за допомогою, тим вище шанси скорегувати порушення та не допустити серйозних проблем в майбутньому».
Затримка мовного розвитку у дитини 2 років виглядає куди серйозніше:
- 2-річний малюк не вимовляє слів і/або не може побудувати просту фразу («хочу гуляти», «дай пити» тощо);
- не може виконати завдання дорослого принести або показати предмет;
- відсутнє мовлення за власною ініціативою, у кращому випадку, дитина копіює почуті фрази з мультфільмів або мови дорослих;
- малюк використовує елементарні слова для вираження потреб, але словниковий запас не розширюється;
- у дитини «дивний» тембр голосу та батьки не розуміють, про що вона говорить;
- немає реакції на власне ім’я або знайомі слова, не повертається до названого предмету («подивися на м’ячик», «у мене для тебе машинка» тощо);
- у 2-2,5 роки малюк відчуває труднощі у грі з однолітками, адже не розуміє правил поведінки, зауважень дорослих або слів інших дітей.
Симптоматика вище свідчить про серйозні мовленнєві вади у дитини, які можуть бути пов’язані з медичними або соціальними питаннями. Одна справа, якщо у малюка органічне ураження ділянок головного мозку, що відповідають за розвиток мови. Та інше, коли батьки не займаються доглядом та вихованням дитини, що і призводить до ЗМР.
Дорослим важливо пам’ятати: при найменшій підозрі на проблему, потрібно звернутися до лікаря. Краще розвіяти сумніви у півтора року, ніж у 3 роки засмучуватися про згаяний час.
Корекція затримки мовного розвитку дитини 2-х років
Корекція ЗМР – комплекс заходів, спрямованих на усунення основної причини затримки та розвитку мовних навичок. Обстеженням займаються психіатр і дитячий невролог, які й виносять «вердикт» і надають рекомендації. Це може бути фізіотерапія та масаж, приймання медикаментів (ноотропи, вітамінні комплекси), сеанси мікрополяризації або Томатіс, електроакупунктура.
Корекція затримки мовного розвитку у 2 роки не обійдеться без регулярних занять з логопедом, який допоможе розробити мовленнєвий апарат і навчити правильній вимові. Також потрібні заняття з психологом, який спеціальними вправами та іграми розвине прагнення дитини до говоріння.
І головне: батьки мають слідувати порадам фахівців і займатися з дитиною вдома, адже останні відіграють ключову роль у закріпленні успіху терапії ЗМР.
Розвивальні заняття для дитини з ЗМР можливі не тільки в кабінетах фахівців, але й вдома.
Це нескінченні розмови з дитиною, які стимулюють відповідати та здійснювати дію. Це читання на ніч, пісеньки та потішки вдень, ігри для розвитку дрібної моторики. Це артикуляційна гімнастика в ігровій формі. Це виразна, емоційно забарвлена мова до дитини без перекручування слів.
Дитячий садок «Дитина з майбутнім» працює з дітьми з ЗМР з 1 року! За консультацією звертайтеся до фахівців закладу.
Comments are closed