На жаль, деякі батьки помилково вважають, що до 3-х років займатися розвитком мовленнєвих навичок дитини не варто, й малюк заговорить самостійно. Подібне посилання підкріплюється модними «педагогічними» течіями, коли батьки не впливають на розвиток дитини, а лише спостерігають. Деяким педіатрам теж не хочеться возитися з черговою проблемою, яка нехай і з малою часткою ймовірності, але може вирішиться сама по собі. Звичайно, якщо в родині хтось із батьків заговорив пізно, то велика ймовірність, що дитина теж це зробить пізно. Але така генетична особливість в статистиці затримок мовного розвитку займає настільки малий відсоток, що сидіти та чекати дива – злочин.
Норми мовного розвитку у дитини 3-х років
Для розуміння, що з дитиною щось не так, потрібно знати про загальні вікові норми мовленнєвого розвитку 3-річних малюків:
- активне поповнення словникового запасу та потреба в спілкуванні з дорослими та дітьми;
- дитина легко та з радістю виконує дворівневі завдання («постав чашку та підійди до мами»);
- малюк звертається з проханнями до дорослих, розуміє звернену мову;
- мова супроводжується жестами та мімікою;
- дитина правильно вимовляє голосні та приголосні звуки, граматично коректно вибудовує слова в реченні – змінює закінчення, використовує прислівники та займенники «по ділу»;
- вимовляє фрази, вживаючи різні частини мови (вже не «дати пити», а «мама, я хочу попити води»);
- словниковий запас – близько 1 000 слів.
Директор дитячого садка для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» Наталія Стручек закликає батьків бути пильними, цікавитися нормами розвитку та порівнювати дані з показниками своїх дітей: «Зараз чомусь вважають, що 3-річний «мовчун» – це норма. Але медики б’ють на сполох, адже в такому віці дитина повинна розмовляти цілими фразами, а не відмовчуватися».
Якщо малюк 3-х років не демонструє вікових норм мовленнєвого розвитку – це привід терміново звернутися до лікаря для розуміння причин затримки та тактики втручання.
Як виглядає затримка мовленнєвого розвитку в 3 роки
Річ у тім, що в Україні затримку мовленнєвого розвитку ставлять у 3 роки. Але цей діагноз не трапляється «раптом і зненацька», адже мова у дитини починає формуватися з народження, а перші ознаки проблеми уважні батьки можуть помітити навіть у 1 рік. Тому до лікаря слід звертатися не в 3 роки, коли проблема очевидна та складна для лікування, а в 1 рік або у 2 роки хоча б для профілактики, якщо видимих причин для занепокоєння у батьків немає.
Що спостерігають батьки при ЗМР у 3 роки:
- дитина не вимовляє ні слова, для спілкування використовує жести і звуки;
- дитина не може скласти речення з декількох фраз, а вимовляє лише прості фрази;
- голосні та приголосні звуки промовляє неправильно;
- серйозно спотворює граматичну структуру мови;
- не промовляє нові слова, словниковий запас бідний та складається з базових слів, відсутнє мовне наслідування;
- занадто швидкий чи повільний темп мовлення;
- не прагне до спілкування з людьми;
- не просить про допомогу та не висловлює словами невдоволення;
- не говорить про себе у першій особі («я хочу», «я втомився» і т.д.);
- не може розповісти короткий віршик або переказати зміст почутої історії;
- не знає своє ім’я та прізвище, як звуть батьків.
Як корегувати ЗМР
Затримка мовного розвитку у дітей 3 років – складний діагноз, що вимагає ретельного обстеження дитини на виявлення первинних захворювань, симптомом яких і є ЗМР. Для цього потрібно звернутися до дитячого невролога, побувати у психіатра, отоларинголога, логопеда та психолога – фахівці зроблять висновок та нададуть рекомендації для терапії.
Корекція затримки мовного розвитку у 3 роки вимагає комплексного та ступеневого підходу, комунікації між різними фахівцями, адже навіть золотий логопед не допоможе дитині заговорити при наявності серйозних порушень щелепно-мовленнєвої мускулатури, наприклад, або патологій роботи головного мозку. Тому спочатку лікуємо причину – потім розбираємося з наслідком, адже ЗМР – це завжди наслідок.
Для терапії ЗМР використовують лікарські препарати, що впливають на активацію ділянок головного мозку, центральну та периферичну нервову систему і т.д. Часто призначають магнітотерапію, сеанси Томатіс, електрорефлексотерапію в якості допоміжних інструментів лікування.
Без занять з логопедом і психологом не обійтися: перший «поставить» правильну мову, другий допоможе підвищити рівень психічного розвитку дитини. Для цього психолог проводить розвивальні заняття для дітей зі ЗМР, використовуючи елементи ігрової, музичної, арт-терапії, пальчикові ігри, роботу з піском тощо. Але батькам потрібно пам’ятати, що методики не дадуть результату, якщо рекомендацій фахівців не дотримуються та з дитиною не займаються вдома.
У дитячому садку «Дитина з майбутнім» представлено комплекс послуг по роботі з дітьми з ЗМР вже з 1 року. З питань корекції ЗМР, а також за консультацією звертайтеся до професіоналів.
Comments are closed