Лікарю, мій син не розмовляє. Нам вже 4 роки, але окрім елементарних слів нічого не доб’єшся.
Чи є проблеми зі слухом, з розумінням того, що дитині кажуть і як давно?
Розуміє і чує. Завжди був мовчуном, але мені говорили до 3-х років не турбуватися – сам розговориться.
Затримка мовного розвитку – симптом, що діагностується все частіше, тому подібні діалоги типові в кабінетах дитячих психіатрів і неврологів.
Формування мовлення у дитини – процес тривалий, який у нормі передбачає фізіологічну і психологічну етапність. Тому ЗМР не виникає ні з того ні з сього, й уважні батьки відхилення помічають раніше – у 1-2 роки, наприклад.
Однак сучасні «виховні» тенденції часом настільки далекі від канонів педагогіки, що завдають серйозної шкоди дитині. Так, сьогодні деякі впевнені, що не варто витрачати час на «дрібниці» як то навчання та розвиток мовлення дитини до 3-х років.
Але такий підхід є згубним, адже за статистикою кожна 4-та дитина має мовленнєві проблеми. Чекати поки «переросте» або «розговоритися» не варто, адже подібні батьківські «очікування» призводять до того, що малюкові допомогти неможливо, й він все життя буде відчувати комунікативні труднощі.
На думку директора дитячого садка для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» Наталії Стручек, головна проблема при ЗМР – це час, який дорослі витрачають даремно: «Як правило, діти, батьки яких не приділяють належної уваги розвитку мовлення дитини в такому віці, опиняються в положенні необхідності в майбутньому шукати та освоювати інші варіанти комунікації з людьми».
Так, якщо дитина не заговорила до 8 років, шансів освоїти мовлення практично немає.
Затримка мовного розвитку – це серйозний симптом, який може вказувати не лише на відверту педагогічну занедбаність, а й на ряд хвороб. Якою б не була причина, ЗМР вимагає тривалої корекції та лікування. В Україні затримку мовного розвитку медики ставлять саме в 4-5 років, адже в цьому віці проблеми очевидні – вони стають перешкодою в житті дитини і надалі спричинятимуть серйозні труднощі з навчанням в школі.
Затримка мовного розвитку у 4 роки
До 3-х років дитина освоює і вивчає навколишній світ в основному без комунікації. Йому досить мами, яка проводить з ним час і такого ж 3-річного карапуза на дитячому майданчику з бабусею, про який малюк забуде відразу як повернеться додому.
Але до 4-х років у дитини починає проявлятися сильне прагнення освоювати світ за допомогою мови, спілкуватися з іншими дітьми та дорослими. Якщо це не доступно й розвиток мовлення затримується, страждає вся психіка та розвиток дитини. Знань «про життя» у малюка з ЗМР набагато менше, ніж в однолітків, які вже говорять.
Як виглядає затримка мовного розвитку у дитини 4 років:
- спостерігається затримка психомоторного розвитку (пізніше однолітків почав тримати голівку, зробив перші кроки і ін.), Труднощі привчання до горщика, коли у 4 роки трапляються «казуси»;
- недорозвиненість дрібної моторики;
- дитина не може виконати просте завдання – наприклад, намалювати сонечко на прохання дорослого;
- словниковий запас мінімальний, дитина не може побудувати граматично правильну та логічно завершену фразу;
- до 4-х років не вимовив ні слова;
- не робить узагальнень;
- не розуміє звернену мову;
- мова не є регулятором поведінки – дитина не розуміє завдань дорослого або правил гри, соціальних норм і т.д.;
- постійно відкритий рот, надмірне слиновиділення.
Затримка мовного розвитку у дитини 5 років
Дитина з ЗМР сильно відрізняється від однолітків – «балакунів та чомучок». Затримка мовного розвитку у дитини 5 років проявляється ознаками:
- мінімальний словниковий запас, дитина задовольняється кількома вивченими фразами для повсякденного спілкування;
- перекручує мову, слова вимовляє неправильно, відсутня правильна структура мови;
- мова відсутня, до 5 років дитина не вимовила ні слова;
- мова є, але вона не зрозуміла дорослим, дитина розмовляє на «своїй мові»;
- темп мови занадто швидкий («торохтить») або занадто повільний;
- не розуміє звернену мову;
- не засвоює академічні знання у дитячому саду, є труднощі з самообслуговуванням;
- не може розповісти віршик, переказати казку, оцінити дії головних героїв.
Корекція затримки мовного розвитку у дітей 4-5 років
Корекція ЗМР у 4 роки, так само як і лікування ЗМР в 5 років – це комплекс заходів, спрямованих на розвиток ділянок головного мозку, що відповідають за мову, а також коригувальні заняття для підвищення рівня фізичного та психоемоційного розвитку дитини. Після діагностування потрібні заняття з логопедом, дефектологом, психологом, а також спостереження та дотримання рекомендацій дитячого психіатра та невролога, адже іноді без медикаментозного втручання не обійтися. Дітям з ЗМР часто призначають препарати, що активізують мовні зони головного мозку та стимулювання нейронів.
Ефективність демонструють й допоміжні методи: електрорефлексотерапія, масаж (загальний і логопедичний), магнітотерапія, методика Томатіса тощо. Так, в дитячому саду для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» масаж, Томатіс входить до переліку послуг, після якої малюки демонструють хороші результати – слух поліпшується, мова стає розбірливою та чіткою, спостерігається підвищення психоемоційного фону.
Однак лікування призначає тільки лікар, адже усунення ЗМР – процес, що вимагає індивідуального підходу у зв’язку з варіаціями основних і супутніх хвороб, а самолікування тільки зашкодить. Наприклад, електрорефлексотерапію не можна призначати дітям з епіготовністью або психічними розладами.
Батькам важливо пам’ятати, що навіть у разі потреби медикаментозного лікування, роботи логопеда та психолога, заняття з розвитку мовлення вдома ніхто не скасовував.
Завдання дитини в даний період – пройти всі «пропущені» щаблі становлення мовлення. І хоч очікувати гуленння від 5-річної дитини не варто, все ж перші слова, фрази й осмислені речення прийдуть, якщо розучувати потішки, короткі віршики, пісеньки тощо Дорослим потрібно весь час розмовляти, не перекручуючи мову, спонукати малюка відповідати, а також висловлювати свої потреби словами. Не можна забувати й про розвиток дрібної моторики – грайте з піском, ліпіть з пластиліну, малюйте пальчиковими фарбами, перекладайте намистинки та крупи – все це позитивно впливає на мовний центр головного мозку.
Дитячий садок для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» успішно займається дітьми з ЗМР понад 10 років. Щоб заняття дитини проходили весело й ефективно, звертайтеся до професіоналів.
Comments are closed